Opustil nás Century nákelský

24.01.2013 00:32

V pátek 18. 1. 2013 ráno odešel na věčné pastviny můj dlouholetý koňský partner Century nákelský (*1988).

 

Narodil se 6. Února 1988 po otci Century Chief z matky Vaneta po Valet vizovský.  V žilách mu kolovalo 62,5% krve anglického plnokrevníka. 168 cm vysoký tmavý hnědák s malou hvězdičkou na čele působil do roku 1998 jako plemeník pro teplokrevné a plnokrevné klisny v jihomoravském kraji a na Vysočině. V mém majetku byl od srpna 2000, kdy jsem ho dostala od rodičů a ustájila v Šestajovicích. Splněný sen, vlastní kůň. V té době byl již dva roky vykastrován. Bezproblémový, trochu náladový valášek.

Kvůli problémům s krmením jsme rok 2001 zahájili v novém působišti. V té době jsem složila ZZVJ a začali jsme se věnovat parkurovému skákání, ovšem jen na rekreační úrovni (Z, ZL). V létě 2001, týden před prvním plánovaným „L“ se Century zranil ve výběhu. Luxace čéšky na levé zadní noze znamenala podle prvních prognóz konec sportování. Century se ale velmi rychle zotavil a zůstal naštěstí bez trvalých následků. Po rekonvalescenci, v roce 2002 jsme ještě několikrát startovali v klasických skokových soutěžích.

V roce 2003 jsme se plně začali věnovat dámskému ježdění na přehlídkách i v závodní formě. Jelikož Century byl skokan tělem i duší, zaměřila jsem se opět na parkury. V DS se neskáče v běžných soutěžích výš než 100 cm a ošetřující veterinář mi potvrdil, že pokud nemá problémy, může pracovat jako „za mlada“. Tak jsme vydrželi až do roku 2007, kdy Century na Pražském Hubertu špatně došlápl na jednom ze skoků. Nebylo to nic vážného, ale vyšetření odhalilo začínající artrózu. V jeho věku prý normální jev. Rozhodla jsem se, že rok 2008, kdy oslaví 20 narozeniny, bude jeho poslední závodní sezónou. Přes zimu pracoval velmi sporadicky, hlavně v terénu na klidných vyjížďkách se stájovým kolegou.

Celou sezonu jsem Centuryho šetřila pro červencové MČR DS. V dubnu 2008 se opět zopakovala luxace čéšky a vše vypadalo, že se do Mnichova Hradiště přijede jen rozloučit s kariérou. Po sérii protizánětlivých injekcí jsem nasadila Alavis MSM a po 14 dnech procházek na ruce jsme, po konzultaci s vetem, začali pomalu pracovat. Na MČR DS nakonec nastoupil ve vrcholné formě, odpočatý a s chutí závodit. Po právu se stal mistrem ČR v DS skákání a já jsem se rozhodla umožnit mu klidný důchod na pastvinách u kamarádky. Do Líšnice jsme Centuryho přestěhovali v září 2008. Koncem října se na něm přestalo jezdit a zimu strávil ve společnosti o tři roky starší klisny, také již koňské důchodkyně. 

V dubnu 2009 jsem byla nucena, z ekonomického hlediska, převézt Centuryho zpět ku Praze, ke svému příteli. Otevřená stáj, 7 ha travnaté pastviny a 4 koně. Dvě klisny, dva valaši. Tři z nich taktéž důchodci. Seznámení se stádem proběhlo kupodivu v poklidu a vše se zdálo ok. První dny jsem Centuryho na noc zavírala do boxu a přes den byl s ostatními ve výběhu. Jediné, co se mi nezdálo, byla skutečnost že Century vůbec nelínal, začal hubnout a celkově nevypadal šťastně. O týden později z výběhu utekl do 3 km vzdálené vesnice. Začali jsme mít podezření, že ho nepřijalo stádo. Utvrzení přišlo, když znova utekl. Vedoucí valach ho zaháněl do nejzazšího kouta výběhu a běda jak by se jen chtěl přiblížit ke stádu, nedej bože ke stáji. Bylo potřeba řešit situaci. Psal se červen 2009.

Tehdy jsem již měla v Praze 4 Písnici ustájené další své koně a nejjednodušší bylo dopravit Centa k nim.  Preventivně jsem nechala zkontrolovat a následně upravit mému důchodci zuby. Téměř okamžitě začal přibírat. Vylínal až koncem května. Po měsíci byl přesunut do venkovního otevřeného dvojboxu, do kterého byl následně přestěhován i frísan. Po přestěhování do Písnice se Century částečně vrátil i pod sedlo. Chodil s dětmi do terénu i na jízdárnu, když byl čas a nálada, vyjela jsem s ním na delší vyjížďku, protože se vždy rád proběhl. Naposledy v říjnu loňského roku.  Ke konci roku začal razantně hubnout, zlobily ho opět zuby a přidaly se problémy s trávením. 18. 1. 2013 odešel navždy.

V únoru by se dožil 25 let.  Byl si první, byl si jedinečný. Bylo mi ctí s tebou pracovat Centurko...